Sunday 10 May 2015

Slalomo startas!

Norint gerai startuoti slalomo varžybose – labai svarbu gerai startuoti. Tikro, kieto slalomisto tikslas turėtų būti kirsti starto liniją maximaliu greičiu tik suskambus teisėjo signalui. 


Kaip tai padaryti?




Taigi,

Visų pirmą reikia turėti starto laikrodį. Turite suprasti, kad geriau nepagailėti pinigų starto laikrodžiui, kuriuo bus patogu naudotis plaukiant ir kuriame aiškiai ir dideliais skaičiais matysite kiek liko Jums liko iki starto negu vėluoti į startą 10 sekundžių arba startuoti “kažkur tarp visų”. 
(Tokius laikrodžius galima įsigyti pas Gediminą Gresevičių)



Pasiruošimas Slalomo startui:Prieš varžybų plaukimus BŪTINA, tiesiog privaloma prasiplaukti varžybų akvatorijoje ir pasižiūrėti ar Jūsų inventorius dirba taip kaip norėtumėte? Ar ne per daug vėjo? Ar ne per mažai? Galbūt manėte, kad distancijoje siaučia audra, tačiau išplaukėt ir neišglisuojat? O galbūt atvirkščiai – manėte, kad reikia formulės, o išplaukęs negalite išsikelti savo 7.0 m2 burės? Žinoma, šie pavyzdžiai labai radikalūs, tačiau patikėkite - Jūs nenorite varžybų metu vos glisuoti (šlepsėti) su savo 7.0 m2 bure, kai Jūsų draugas su kuriuo susilažinote, kad jį aplenksite, plaukia pro jus kaip pro stovintį su savo 8.6 m2 bure… Krante, po to, pasiteisinimai jau niekam neįdomūs… :)

Paklauskite teisėjo koks vėjo stiprumas varžybų distancijoje, praplaukite patys, apsukite kelis distancijos ženklus, pažiūrėkite ar visas inventorius sureguliuotas ir kantriai laukite varžybų starto. 



Kaip pasirinkti vietą, kurioje kirsi starto liniją?


Labai, net labai labai svarbu prieš slalomo startą kelis kartus pabandyti startuoti be laiko kertant starto liniją. Tuomet  suprasite ar yra skirtumas tarp starto prie teisėjo katerio ir starto prie apatinio starto linijos ženklo. Turėkite omenyje, kad apatinis starto ženklas dažniausiai būna išmestas šiek tiek į priekį, tačiau pavėjui. Vadinasi, idealiu atveju,  turite galimybę startuoti pačiame priekyje, tačiau žemiausioje pozicijoje, kas reiškia, kad Jūs būsite tas žmogus, kuris pavėjui galės pasileisti mažiausiai. Ir atvirkščiai, startuojant prie katerio, ir idealiu atveju visiems plaukikams išsidėsčius per visą starto liniją Jūs būsite aukščiausioje pozicijoje (Jūsų niekas neuždengs iš viršaus ir nepasodins į šešėlį) ir turėsite švarų vėją, tačiau atsiminkite, kad taip pat būsite paskutinėje vietoje (toliausiai nuo pirmojo ženklo). Taigi, kolkas tiek, ką privalu žinoti apie starto liniją ir pačia starto poziciją nuskambėjus teisėjo signalui.




Ką duoda pasibandymas startuoti? 

Paprastai tariant – įsivertinsite realią situaciją. Teisėjai taip pat yra žmonės ir ne visuomet išmeta starto ženklus taip, kaip parašyta vadovėlyje. Pavyzdžiui: jeigu startuojate prie apatinio starto linijos ženklo ir maksimaliu greičiu lekiate link pirmo ženklo spausdamas tiek kiek galite – tada čia startuoti naudinga. Kitu atveju, jeigu matote, kad startavus prie apatinio ženklo Jums beveik reikia pjautis į vėją, kad “pataikyti” į pirmą slalomo ženklą tuomet ši pozicija neturėtų būti Jūsų pasirinkimas. Leiskite ten startuoti tiems, kurie neskaitė šito straipsnio. ;)

Išimtys: Labai svarbu suprasti, kad idealių atvejų, kad visi gražiai išsirikiuoja per visą starto liniją, ypač Lietuvoje, nelabai pasitaiko. Dažniausiai matome sangrūdas prie teisėjo katerio (niekas jugi nenori būti tuo, kuris startuoja žemiau ir lieka uždengtas kitų buriuotojų) ir rečiau matome, kai buriuotojai startuoja prie apatinio starto linijos ženklo. Buriuotojams, kurie didžiuojasi savo greičiu ir mano, kad už juos greitesnių nėra varžybų plaukimo metu dažniausiai startuoja apačioje, nes jie jaučia, kad niekas jų neuždengs. (Taip – turėdamas didžiausią greitį - Karolis Sipavičius LTU 1001 laimėjo 2013 ir 2014 metų Lietuvos slalomo taurės čempiono vardą).


Keletas pavyzdžių kaip startuojame mes - lietuviai ir kaip startuoja PWA profai:

Pirmoje nuotraukoje raudonu apskritimu apibrėžiau buriuotojus, kurie vėluoja į startą ir pralaimi jau nuo pirmų sekundžių!



Šiuose nuotraukose turbūt jau patys matote, kurie vėluoja? 


Čia visai blogai... 



Keletas pavyzdžių iš profų:


Šioje nuotraukoje apačioje startavęs italas jau yra priekyje. Su Loft Sails bure bičiukas pačiam gale jau pralošė startą, nes yra paskutinis...



Kiekvienas centimetras yra svarbus!


F7 su SimmerSails jau dabar gailisi savo starto...


Puikiai matosi, kaip du buriuotojai, kurie apibraukti raudonais apskritimais nespėjo startuoti ir jau dabar yra uždengti kitų buriuotojų. Ir tai tik pradžia...
Taip pat matosi kaip viršuje kovoja du plaukikai dėl aukščiausios pozicijos. 

Taip pat matosi kiek apačioje daug vietos ir tuom pasinudojęs buriuotojas turi daug erdvės ir galės nedengiamas "Spausti pedalą"



Tobulas startas tiek viršutinio buriuotojo tiek apatinio, o apibrauktas raudonu apskritimu buriuotojas turbūt neturi starto laikrodžio...



Kaip matuotis laiką?

Kadangi Jūs jau turite savo starto laikrodį, dabar viskas bus paprasčiau ir žymiai lengviau. Kuomet teisėjas iškels paruošiamąją vėliavą, kuri reikš, kad tuoj prasidės starto procedūra - bus įjungtas atgalinis laikmatis. Pasibaigus laikui – STARTAS! Todėl labai svarbu, kad labai tiksliai pradėtumėte skaičiuoti laiką iki starto, nes plaukiant į starto liniją ir likus kelioms sekundėms iki starto į teisėją žiūrėti neturėsite laiko – reikės pilnu greičiu judėti link starto! Taigi, kai teisėjas iškels paruošiamąją vėliavą, kuri reikš, kad tuoj prasidės starto procedūra – stenkitės būti kuo arčiau teisėjo katerio ir tik jam pakėlus pirmąją starto procedūros vėliavą įjunkite savo laikrodžio atgalinį laikmatį. Viskas. Jūs tiksliai nusiėmėte laiką – beliko pasibaigus šiam laikui kirsti starto liniją.

Kaip tai padaryti?

Apsisukite ir plaukite nuo teisėjų katerio į priešingą distancijai pusę. Stebėkite laikrodį, nes panašiai tiek kiek laiko plauksite nuo katerio jums prireiks ir grįžti iki jo, bei kirsti starto liniją. Geriausiai plaukti apie 40 sec ir šiek tiek pakilti prieš vėją. (Plaukti šiek tiek prieš vėją reikia todėl, kad kol lauksite kol prasidės paskutinė minutė, jus, tikėtina, kad vėjas šiek tiek nuneš pavėjui.) Tuomet apsisukite ir laukite tol, kol iki starto liks apie 50 sec. Kai laikrodyje pamatysite, kad iki starto liko 50 sec pradėkite plaukti link starto linijos, pradėkite glisuoti, įlipkite į kojakilpės ir įjungit lenktynininko nusiteikimą. Jūs jau žinote, kad iki starto reikės plaukti 40 sec, tad 10 sec bus jūsų „pradėjimui plaukti“. Nuo čia prasidės Jūsų laviravimas tarp kitų buriuotojų ir jūsų taktika:

1. Jeigu matote, kad esate per arti starto linijos šiek tiek sustabdykite, kad nepadarytumėte „False start‘o“.
SVARBU: Tik nepradėkite stabdyti prie pat starto linijos, nes jus aplenks iš nugaros atplaukę buriuotojai. Žymiai geriau, jeigu atplaukę anksčiau prie starto linijos pastabdytumėte anksčiau ir po to pasiliktumėte vietos  įsibėgėti iki pilno greičio PRIEŠ startą, o ne po jo.
2. Jeigu matote, kad iki starto liko 10 sec, o jūs dar lengvai glisuojate ir jaučiate, kad gali prireikti 15 sec pasiekti starto liniją – įjunkit aukščiausią pavarą ir lėkit visu greičiu – Jūs jau vėluojate!


Prisiminkite, slalomas yra ta disciplina kur vyrauja didžiulis greitis, tad 5 sekundės gali reikšti 50 m atkarpą nuo kito buriuotojo, o tai yra labai labai daug!!! Neleiskite sau tokios prabangos vėluoti 5 sekundes. Beje, jeigu norite rimtai galynėtis slalomo varžybose privalėsite pamiršti pradedančiųjų plaukti slalome nusistatymą “Ai, tegul visi nuplaukia, o aš sau ramiai plauksiu iš galo ir stengsiuosi neatsilikti”. Šis įprotis žalingas! Ir jam įgyvendinti nereikia varžybų...

Paskutiniai du buriuotojai neturi starto laikrodžio, nemoka juo naudotis arba neskaitė šito straipsnio:



Nusisuko fortūna nuo raudonais apskritimais apibrauktų buriuotojų ar tiesiog pavėlavo į startą? :)




Apačioje tarp ISR-1 ir GER-1 ko gero tik kelios sekundės, bet atstumas jau nuo pat starto didelis. Tai labai svarbu!





Kaip vengi komplikuotų situacijų likus 10 sekundžių iki starto – uždengimo?


Komplikuota situacija nr.1 – nustoji glisuoti kai starto metu turėtum visu greičiu lėkti.

Ši situacija dažna prie ribinio vėjo sąlygų arba lengvo vėjo slalomo sąlygų. Ji atsiranda todėl, nes labai daug buriuotojų susiburia į vieną vietą ir kažkas kažkam uždengia vėją. Tuomet nustoja glisuoti vienas žmogus, o po to dažniausiai ir visi už jo buvę, nes paprasčiausiai:

  • neturėjo vietos išsibegėti
  • plaukė blogam vėjyje
  • sumaišytame vandenyje

Kaip to išvengti?
  • Reikia plaukti arba priekyje ir „valdyti“ visą virtinę buriuotojų už savęs arba plaukti aukščiausiai vėjo atžvilgiu. 
Pastaruoju atveju visi nori plaukti šioje pozicijoje, nes ji yra saugiausia, todėl dažnai įvyksta paradoksas ir joje būna daugiausiai žmonių, kurie po to ir sustoja nuo prieš tai įvardintų priežasčių. Na, o sustojimas slalomo varžybose reiškia, kad jas jau pralošėte. :) Todėl pasirinkite atidžiai – startuokite priekyje arba ten kur nėra spūsties. 

  • Galbūt tai bus apatinis starto linijos ženklas? 
  • Arba paprasčiausiai starto linijos vidurys? :)


Komplikuota situacija nr.2 – pasiemei superinę poziciją, lėki visu greičiu, bet per viršų „perlipo“ greitesnis buriuotojas. Esate jo vandens pursluose ir vėjo šešėlyje.
Ši situacija gana dažna, todėl nes dažniausiai tie, kurie plaukia greičiau aplenkia tuos, kurie plaukia lėčiau. Lėtu būti paprasčiausiai neapsimoka...

Vėl gi, ką daryti jeigu taip atsitiko?
Jeigu Jus aplenkė vienas žmogus iš viršaus ir aukščiau jo nieko nėra apart švaraus vėjo – lengvai pasipjaukite prieš vėją, kad pakiltumėte aukščiau jo ir vėl lėkite kiek įmanydami greičiau. Taip  būsite švariame vėjyje ir nesujauktame vandenyje, tačiau šiek tiek už jus aplenkusio žmogaus ir su prarasta pozicija.
Jeigu Jus aplenkė vienas žmogus iš viršaus ir aukščiau jo yra dar daug buriuotojų, kurie taip pat kėsinasi tai padaryti – geriau jau lėkite visu greičiu prie pirmo ženklo ir stenkitės neleisti kitiems taip Jūsų aplenkti kaip padarė pirmasis buriuotojas. Dažniausiai padeda, jeigu pasileisite šiek tiek pavėjui, kad įgautumėte dar daugiau greičio. Jeigu jus pradės lenkti visas būrys žmonių iš viršaus – situacija nepavydėtina, tačiau kitame plaukime žinosite, kad reikia pradėti plaukti iš aukščiau ir leisti kitiems būti žemiau Jūsų, kad išvengtumėte kitų buriuotojų užlipimo virš Jūsų.

Pabaigai

Būkite drąsus ir neteikit niekam pirmenybės. Nedarykite didžiausios klaidos, kurią daro pradedantieji galvodami: „O, šitas buriuotojas labai gerai plaukia, tai jį praleisiu, o po to jau lėksiu“. Jeigu praleisite jį, vadinasi praleisite ir už jo esantį plaukiką ir dar vieną ir dar vieną ir žiūrėsite, kad į pirmą ženklą atėjote beveik paskutinis. Startas ir pirmoji atkarpa dažniausiai nulemia kaip baigsis varžybos, tad tai yra labai svarbu. Svarbu, kad suprastumėte, kad visos situacijos skirtingos ir visos savotiškai kitokios, tačiau pagrindinis tikslas turėtų būti:

  1. Startuoti laiku - ne per vėlai ir ne per anksti
  2. Startuoti švariame vėjyje, neuždengtam
  3. Startuoti maksimaliu greičiu
  4. Įsibėgėti prieš startą, ne po jo
  5. Startuoti strategiškai naudingoje vietoje, kurią sužinojote prieš plaukimą patikrinę starto liniją
Beje, dar kartelį:

Startas yra viskas


Atsiminkite tai.


Greitu metu Rytis Jasiūnas taip pat parašys straipsnį apie slalomo startą iš savo požiūrio. Tad laukite tęsinio!!!

No comments:

Post a Comment